Rubriky
Zprávy

Usiluji o prosperující a udržitelné město, říká náměstek primátora Ondřej Smíšek

Zrušení poboček České pošty, revitalizace Podmokel a problémy s parkováním. To jsou nejpalčivější témata v Děčíně. O jejich řešení jsme se bavili s náměstkem pro rozvoj města a IT Ondřejem Smíškem (Náš Děčín).

Z titulu Vaší funkce vyplývá, že hlavní náplň vaší práce spočívá v řešení problematiky rozvoje města. Můžete jednoduše vysvětlit, co si pod tím máme představit?
Jako náměstek pro rozvoj a IT je mým hlavním úkolem starat se o to, aby se město ubíralo tím správným udržitelným směrem. Máme mnoho věcí, které je potřeba dokončit nebo začít pracovat na jejich nápravě.

Můžete být konkrétní?
Asi většina z obyvatel města vidí, že jedním z našich velkých problémů je parkování. Nedávno jsem se byl podívat u zoo, kde problém parkování hraničí s bezpečností. Pohybuje se tam velké množství lidí s malými dětmi, do toho se snaží zaparkovat auta. Panuje tam chaos. Tato lokalita – jedna z nejvíce navštěvovaných v Děčíně – volá po co nejrychlejším řešení.

Parkovací místa ale chybí, jak chcete tento problém řešit?
Jen pro představu: zoo navštíví více jak 130 tisíc lidí ročně, parkovacích míst je tam vyznačeno 24. Je tedy jasné, že auta stojí všude, kde to jen jde. Vyvolali jsme jednání s obchodními řetězci Tesco a Albert o možnosti využití jejich parkovišť. K těm by zajížděla autobusová linka 216, která spojuje zoo a zámek. Souběžně pracujeme na systému detekce parkovacích míst. Ten by již na Teplické ulici informoval o obsazenosti parkoviště. Řidiči by také byli navigováni na záchytné parkoviště. Velice mě mrzí, že systém ITS byl připraven do soutěže a získal dotaci ve výši 85 %, nicméně byl z naprosto nepochopitelných politických důvodů shozen.

Jestli se nepletu, vzniknout by měl parkovací dům.
Ano, pracujeme na tom, abychom co nejdříve postavili parkovací dům pro rezidentní stání na Kamenické ulici. Hotová je projektová dokumentace i stavební povolení. Chybí dokumentace k provedení stavby. Pokud vše půjde podle plánu a dokumentace bude hotová na jaře, postaveno by mohlo být za rok.

Nedávno jste mluvil o nutnosti opravit Teplickou ulici.
Asi každý si všiml tristního stavu vozovky u divadla. Tato komunikace bude ještě více zatížena, protože dojde kvůli uzavírce v rámci opravy mostu v Neštěmicích ke zvýšenému provozu. Dopravní inspektorát doporučil městu komunikaci opravit. V tuto chvíli tedy řešíme, zda budeme povrch opravovat, nebo počkáme, až budou kompletně přeloženy veškeré sítě ČEZ a začnou práce na další etapě revitalizace Podmokel, jejíž součástí je Teplická ulice. Máme na ni stavební povolení. S pracemi na revitalizaci bychom chtěli začít po zimním období, jakmile to dovolí počasí. Pokud se však rozhodneme pro urychlené dílčí opravy, znamenalo by to částečné vyfrézování a pokládku nového povrchu na polovině komunikace před křižovatkou Teplická-Pivovarská. Na druhé polovině bychom nejkritičtější místa srovnali a provizorně zadláždili.

S dopravou úzce souvisí také lávka v tělese železničního mostu.
Pro propojení obou břehů Labe je lávka pro pěší a cyklisty klíčová. Projekt, který řeší město mnoho let, je finančně náročný. Jeden dotační titul nevyšel. Problémem byly i průtahy způsobené minulým vedením. Propojuje však nejen oba břehy, ale také řeší napojení na cyklostezku. Zpracované máme navazující studie.

Nicméně nejbližším projektem jsou poměrně rozsáhlé opravy na zámku. Dotknou se práce návštěvníků?
V dohledné době by měly začít práce na rekonstrukci Růžové zahrady včetně opravy sala terreny. Kameníci zrenovují balustrády, zahradníci osadí růže a nově budou zbudovány vodní prvky. Nový povrch získá Dlouhá jízda. Bude z probarveného betonu a bude tak připomínat mlat, který původně cestu pokrýval. Opraveny budou také zdi a osvětlení. Hotovo by mělo být do konce roku 2025. Přístup na zámek by měl být zachován. Zámek bude také propojen metropolitní sítí.

Jaké jiné téma je pro Vás poslední dobou aktuální?
Zpráva České pošty o tom, že ruší některé své pobočky. Vnímáme, že lidé stojí o to, aby v místě jejich bydliště měli v relativně pohodlné dochozí vzdálenosti svou pobočku. Například Bynov je místo s poměrně velkou hustotou obyvatel a zrušení místní pobočky zhoršilo komfort jejich bydlení. Rádi bychom tedy tuto pobočku obnovili formou Pošta Partner. To znamená, že se o její fungování bude starat město. Témat a problémů, které je potřeba řešit, je ale opravdu mnoho.

Jaká témata a problémy jsou Vaší prioritou? Máte nějaký seznam?
Bylo by fajn, kdyby si člověk mohl udělat seznam a prostě jít jeden řádek po druhém, ale bohužel to není možné. Je mnoho věcí, které jsou v běhu a je potřeba je dokončit. Začínat stále nové projekty je velmi lákavé, ale je nutné myslet na to, aby je bylo možné zrealizovat. Rád bych, aby se město posouvalo a chovalo se udržitelně. Mohu tady vyjmenovat, co vše je nutné udělat – dokončit revitalizaci Podmokel, vyřešit dopravu a cyklodopravu, budovat udržitelný turismus, pomoci obyvatelům jednotlivých částí města s jejich problémy. Budu samozřejmě rád, pokud se nám toho podaří co nejvíce a lidé budou v Děčíně rádi žít a budou na naše město pyšní.

Zdroj: Magistrát města Děčín