Rubriky
Politika Turisti Zprávy

Bruselu došla trpělivost, Česko dál váhá s ochranou unikátního údolí Labe

labské údolí _alesoBrusel odmítl žádost Česka, aby znovu odložilo zařazení údolí Labe u Děčína a Přelouče na seznam specificky chráněných lokalit. Vláda bude v pondělí už poněkolikáté řešit, zda požadavek Evropské komise splní, nebo zde naopak vybuduje plavební komoru a umělý kanál. V druhém případě ale Česku hrozí, že bude EU každý den posílat pokutu čtvrt milionu korun.

Kabinet Bohuslava Sobotky tlačí čas. Na zapsání lokalit mělo Česko asi deset let. Termín vypršel letos v lednu. Proto koncem února zahájil Brusel s Českem řízení kvůli porušení unijního práva, které může vyústit v žalobu u Evropského soudního dvora v Lucemburku.

Vláda měla další dva měsíce na to, aby Evropě svůj zamítavý postoj vysvětlila. Lhůtu však nestihla. Navíc v Bruselu nevyslyšeli dubnovou žádost o měsíční odklad. „Komise naší žádosti nevyhověla, a to zejména z důvodu, že na naplnění směrnice čeká již více než pět let,“ vysvětluje ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Komise ignorovala český argument, že o této problematice v současné době ministři intenzivně diskutují. „Česká republika proto po rozhodnutí vlády, které se předpokládá toto pondělí 2. května, poskytne komisi komplexní odpověď nejpozději do konce května,“ doplňuje Brabec.

Většina ministrů však v minulých týdnech již několikrát dala přednost říční dopravě. Pokud tak učiní i v pondělí, zřejmě už letos pošle Brusel do Prahy účtenky s nemalými pokutami, které se navíc každý den zvednou o více než čtvrt milionu korun.

Kromě toho, že Česko zaplatí minimálně dva miliony eur jednorázové pokuty, bude totiž muset poslat dalších asi deset tisíc eur každý den do doby, než dvě raritní přírodní místa mezi Evropsky významné lokality zahrne.

Šéf resortu životního prostředí již dříve varoval, že ve finále tak může jít o stamilióny korun a stejně nakonec bude muset vláda požadavkům komise vyhovět.

Vedle toho velmi reálně hrozí, že Unie stopne i sedmimiliardové dotace určené právě na projekty týkající se vnitrozemské vodní dopravy. A navíc je pravděpodobné, že Česko čeká další soud, když plánovaný jez a kanál začne stavět. Výsledné sankce tak mohou být v důsledku více než trojnásobné.

Autoři: Pavel Švec, MF DNES
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/
Foto: aleso