Jedna z největších investic města Děčína posledních let – rekonstrukce zámecké Dlouhé jízdy – se blíží ke konci. Téměř 300 metrů dlouhá příjezdová cesta k zámku vznikla na přelomu 17. a 18. století. Po více než třech stoletích se tento unikátní architektonický prvek dočkal zásadní opravy. Rekonstrukce Růžové zahrady stále probíhá. Celkové náklady na tuto investiční akci jsou 94 milionů korun bez DPH.
„Pro naše město se jedná o jednu z největších investic posledních let. Protože jde o historickou památku, byla rekonstrukce velmi náročným procesem. Rád bych proto poděkoval všem, kteří se na ní podíleli. Dlouhá jízda byla dlouhodobě v havarijním stavu a její technický stav se každým rokem zhoršoval, proto byla rekonstrukce nezbytná,“ uvedl primátor města Jiří Anděl (ANO) na čtvrtečním tiskovém brífinku pro média. V minulosti již muselo dojít k okamžitému zajištění tří arkádových polí, hrozilo jejich samovolné zřícení.
„Dlouhá jízda je jedním z nejvýraznějších symbolů našeho zámku a pro mnoho návštěvníků je prvním setkáním s unikátním zámeckým areálem. Jsme rádi, že se podařilo skloubit respekt k historii s praktickým využitím a že po více než roce a půl prací může tato část zámku znovu sloužit veřejnosti,“ doplnila ředitelka Zámku Děčín Miroslava Poskočilová.
Investiční akce začala v roce 2023, a to ve spolupráci s památkáři. Značně poškozený asfaltový povrch byl kompletně odstraněn a nahrazen tradiční žulovou dlažbou v okrovém odstínu, která lépe odpovídá původnímu charakteru cesty a zároveň je odolnější pro současný provoz. Původně měl být povrch z probarveného betonu, při stavebních pracích ale narazili dělníci na skalní masiv v různých hloubkách, který by použití betonu znemožnil.
„Pokud bychom se drželi původního plánu s betonem, bylo by nutné odstranit část skalního masivu, což by podle odborníků ohrozilo stabilitu zdí. Proto jsme se rozhodli pro žulové kostky, které nepotřebují tak hluboké podloží,“ vysvětlil změnu, ke které došlo loni v létě, náměstek primátora pro rozvoj města a IT Ondřej Smíšek (Náš Děčín).
S tímto rozhodnutím souhlasili i památkáři, kteří upozornili, že by odtěžení skalního masivu památku poničilo. Skalní masiv se pod komunikací nachází cca dvacet metrů od dolní brány. Při přípravě projektové dokumentace byl sice proveden průzkum, ten ale skalní masiv neodhalil. Jeho odtěžení by navíc bylo velmi technicky i finančně náročné.
Součástí obnovy Dlouhé jízdy byly také opravy pískovcových chodníků podél obvodových zdí a také osazené a zpřístupněné balkonky, které návštěvníkům umožní nový výhled do Dlouhé jízdy z Růžové zahrady.
Velká pozornost byla věnována i jednotlivým branám. Dolní, boční i horní brána prošly opravou, přičemž horní brána získala nová kovaná vrata, vytvořená podle historických předloh. Atmosféru dávných časů navíc dokreslují repliky původního osvětlení, které byly pečlivě zhotoveny na základě dochovaných fotografií. Samotné zdi Dlouhé jízdy dostaly nové spárování a kaplička v dolní bráně byla navrácena na místo uprostřed, kde stála až do třicátých let minulého století.
Otevření Dlouhé jízdy znamená významný krok v celkové obnově areálu zámku. Definitivní dokončení rekonstrukce Růžové zahrady, která patří k nejnavštěvovanějším částem zámku, je v plánu na jaře příštího roku. Hlavní práce v Růžové zahradě by měly ale skončit již nyní v listopadu.
Na obnovu Dlouhé jízdy a Růžové zahrady včetně Sala Terreny město získalo dotaci ve výši 82 milionů korun z Integrovaného regionálního operačního programu.
Zajímavosti o Dlouhé jízdě…
Vznikla v 70. letech 17. století za hraběte Maxmiliána Thuna jako monumentální přístupová cesta k zámku. Terén upravovali horníci z Krupky a cesta se stala osou nové zámecké kompozice. Měří 292 metrů, výška zdí je 7,5 metru, každá strana má 64 arkád. Název se objevuje už v roce 1608, stavba mohla navazovat na starší komunikaci. V 19. a 20. století prošla několika úpravami, včetně ztráty historických bran a části arkád.
Zdroj: Magistrát města Děčín