Rubriky
Zprávy

Geologové začali odvodňovat mohutný sesuv na rozestavěné dálnici D8

D8_sesuv_foto_iDnesNa mohutném sesuvu, který zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 v Českém středohoří, začaly první stabilizační práce. Na jejich start se čekalo do chvíle, než se masiv přestane pohybovat.

„Začalo odvodňování svahu, což je důležité. Tím se masiv stabilizuje,“ uvedl ředitel České geologické služby Zdeněk Venera.Vodav sesunuté části svahu by totiž představovala riziko pro jeho dalšípohyb.

Odvodňování svahu je jen počátek stabilizačních prací, které vyjdou na 20 až 30 milionů korun. Jejich součástí bude i vyhloubení vrtů (o sesuvu zde).

„Aby se zjistilo, kde je kluznáplocha, po které se masiv sesunul,“ poznamenal Venera.

Ústřední krizový štáb v pátek projednával postup, jak po dokončení sanace masivu pokračovat.

„Dospělo se k dohodě, že ministerstvo životního prostředí navrhne postup odstranění svahu s ohledem na to, že je pod masivem dálnice a část poškozené železnice a že budou vzaty v úvahu všechny aspekty lokality,“ přiblížil závěr Venera.

Sanace potrvá několik měsíců

Další postup sanace svahu se bude projednávat průběžně. „Další jednání ohledně sesuvu půdy na rozestavěném úseku D8 by se mělo uskutečnit v průběhu příštího týdne,“ uvedla Andrea Volaříková z ministerstva dopravy.

Jak dlouho bude sanace trvat, nikdo neví. „Je to věc dohody mezi ministerstvem dopravy a ministerstvem životního prostředí,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Šéf geologické služby Venera odhaduje, že sanace hned tak neskončí. „Půjde minimálně o několik nemálo měsíců,“ uvedl.

Současně nastínil možný postup. „Nelze začít odtěžovat odspodu, protože by se vrchní část masivu sesunula. Je třeba začít od středu a vytěženou zeminu nahradit štěrkem či kamenem,“ uvažuje Vernera.

Náklady budou stamilionové

Úvodní práce na upevnění masivu provádí firma Eurovia za asistence společnosti Arcadis Geotechnika. O nákladech na úplné odstranění sesunutého masivu o rozměrech 470 krát 200 metrů jsou jen hrubé představy.

„Z analogie podobných případů v zahraničí lze učinit hrubý odhad, že náklady se budou pohybovat v řádu stovek milionů korun,“ stojí ve zprávě České geologické služby, kterou má MF DNES k dispozici.

Část z těchto nákladů padne na opravu poničené části železnice a poškozeného rozestavěného úseku D8.

Geologové současně upozorňují, že nepostačí jen odstranit škody po nynějším sesuvu.

„Je nutné přistoupit k vybudování odvodnění celého potenciálně nebezpečného území od vrcholu Kubačky pro hlavní erozní bázi řeky Labe,“ píší geologové.

Autor:Jan Horák

Zdroj:http://usti.idnes.cz/