Vláda chce přijmout koncepci vodní dopravy, která obsahuje konkrétní záměr výstavby jezu na Labi v Děčíně. Minulý týden přijala usnesení, že veřejný zájem na výstavbě jezu převažuje nad zájmem ochrany přírody. Proti takovému prohlášení se chce ohradit jedna z největších ekologických organizací v Německu – BUND.

Reportáž

Vedení této organizace poslalo na začátku prosince loňského roku představitelům české vlády otevřený dopis, ve kterém protestuje proti nezapojení německé veřejnosti a úřadů do rozhodování o podobě Koncepce vodní dopravy. Podle organizace BUND bude mít velký dopad také na evropsky významné lokality na německé části Labe.

„O takovéto věci, která je apolitická, si myslím, že je potřeba, aby vláda rozhodovala vždycky,“ okomentoval ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO rozhodnutí vlády o převažujícím veřejném zájmu výstavby plavebního stupně na Labi v Děčíně. „Vodní doprava má přednost v tomto případě před ochranou životního prostředí,“ dodává ministr.

Podle Ťoka je teď na řadě ministerstvo životního prostředí. „Resort ministerstva musí nyní dokončit proces hledání a stanovení kompenzačních opatření pro významně negativně ovlivněné lokality soustavy Natura 2000,“ potvrzuje za ministerstvo životního prostředí Petra Roubíčková.

Návrh kompenzačních opatření, budou-li možná, by měl být hotový do konce prvního pololetí roku 2018. Pak už by nemělo nic stát v cestě schválení samotné koncepce vodní dopravy.

Němečtí ekologové protestují proti plánu na další jez na Labi

I když… Do cesty se chce postavit jedna z největších ekologických organizací v Německu BUND. Chce protestovat proti tomu, že česká strana nezapojila německou veřejnost ani úřady do takzvané SEA – tedy posouzení vlivu koncepce na životní prostředí. Což je stejně důležitý dokument, jako třeba návrh územního plánu.

„Dopady na životní prostředí se nezastavují na hranici národních států. Vyzveme naše příslušná ministerstva, aby intervenovala u české vlády, a současně zvážíme další právní kroky,“ říká mluvčí organizace Iris Brunar.

„Nevládní organizace podaly žádost o anulování dokumentu, který má zkratku SEA právě proto, že ten dokument, ač to zákon ukládá, tak nebyl posuzován přeshraničně. Tedy tam došlo k pochybení ze strany vlády,“ vysvětluje Jana Vitnerová z ekologické organizace Arnika.

Jak by měl plánovaný jez na Labi vypadat? Podívejte se! 

„Jsem přesvědčen, že to jsou akce, aby se ta stavba nestavěla,“ říká Ťok a pokračuje: „Řekl bych, že německá strana už čeká, až to dostavíme, aby ta splavnost byla lepší a výraznější,“ dodává český ministr dopravy.

S tím ale nesouhlasí Iris Brunar: „To je úplně chybné. Německo v celkové koncepci pro Labe stanovilo, že dopravní a ekologické cíle na Labi musí mít rovnocenné postavení.“

Podle organizace BUND se tak německé zájmy s těmi českými výrazně rozchází. „Z hospodářského hlediska se jedná o fiasko. Proto zde také neexistuje žádný převažující veřejný zájem, který převyšoval zájem ochrany přírody,“ dodává Brunar.

Na dotaz Českého rozhlasu, zda ministr dopravy dostal otevřený dopis německé organizace, odpověděl, že ještě ne, a až ho dostane, odpoví prý, jak se sluší a patří.