Rubriky
Zprávy

Lesníci pracují na sesuvu na dálnici D8. Řidiči tam projedou nejdřív v roce 2015

D8 Dobkovičky duben 2009_alesoTři čtvrtě roku od červnových povodní, které poničily stavbu dálnice D8, dnes na místo sesuvu dorazili lesní dělníci. Kácejí stromy, aby na místě mohla začít sanace stavby. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by komplikace neměly ohrozit termín otevření stavby v roce 2015.

Lesníci od rána vytěžili už stovky čtverečních metrů lesa. Stromy jsou suché a křehké, hrozí jejich pád. „Na tom sesuvu budeme dělat terénní úpravy, aby se tam dalo vůbec pohybovat,“ říká František Zuckerstein z ŘSD.

Práce by chtěli mít hotové asi do dvou týdnů, oficiální odhady mluví o měsíci. Potom je na místě sesuvu vystřídají geologové, kteří určí postup sanace téměř půlkilometrového svahu o šířce asi 200 metrů.

Na rozestavěné dálnici leží kolem 500 metrů krychlových zeminy, někde až do výšky 17 metrů. Likvidace škod po povodních může stát stovky milionů až miliardu korun.

Situaci přímo na místě sesuvu sledoval reportér Jan Bachorík. Další podrobnosti doplnila redaktorka Eva Kézrová – PŘEHRÁT

Začátek sanace odkládaly i politické změny letos v létě. Končící Nečasova ani prozatímní Rusnokova vláda na sebe nechtěly vzít politickou odpovědnost.

Samotná sanace začne nejdřív letos v létě, bude na ni nutné vypsat výběrové řízení.

Sesuv však postihl také lokální trať Lovosice – Teplice, která už prakticky neexistuje, masa zeminy ji posunula o padesát metrů níže po svahu. Nejbližší obec Litochovice nad Labem podle geologů ohrožena není.

Dostavba dálnice D8 
– Délka stavby: 16,4 km (Lovosice-Řehlovice)
– Dva tunely (celkem 890 m)
– 19 dálničních mostů
– Zahájení stavby: říjen 2007
– Sesuv svahu: červen 2012
– Sanace: měla by začít na jaře 2014
– Předpokládané uvedení do provozu: 2015
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Svah je pod neustálou kontrolou. „Jsou tam detektory, které nám ukazují, jak se svah pohybuje a zda nedochází k ohrožení obce Litochovice. Zároveň odčerpáváme vodu,“ popsala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Stavbaři na dokončení posledního úseku dálnice D8 potřebují rok a půl. Pokud se termín podaří stihnout, mohli by ho řidiči začít využívat na konci roku 2015.

Autor: Jan Bachorík, Eva Kézrová (evk)
Zdroj: www.rozhlas.cz/sever