Rubriky
Zprávy

Na severu Čech obsadí traktory protestujících zemědělců sedmnáct tahů

V Ústeckém kraji vyjedou ve středu zemědělci na sedmnáct frekventovaných tahů. Minimálně 150 zemědělských strojů potrápí ostatní řidiče pomalou jízdou od 9 do 11 hodin.

Největší dopravní potíže na severu Čech by mohly nastat na Ústecku a Děčínsku. Zemědělci totiž vyjedou na frekventované tahy Rumburk – Varnsdorf a zejména na hlavní tah 1/30 podél Labe od Prahy do Děčína. Ten je přetížený i jindy a nikdo netuší, co s dopravou udělají stroje zemědělců.

„Je to zatížená silnice, na takové problematické úseky se zaměříme. Záleží ale na tom, jak dalece budou zemědělci chtít svůj protest zdůraznit,“ řekl Martin Sochor z krajské dopravní policie, která od zemědělců dostala trasy protestů až v úterý dopoledne.

Jedna kolona zemědělských strojů pojede z Děčína do Povrlů, kde se otočí a pojede zpět. Zácpy ale čekají i řidiče v Ústí nad Labem. Tam zemědělci hodlají jet od obchodního centra Forum přes Vaňov do Dolních Zálezel a zpět do Ústí, kde najedou na Mariánský most a budou pokračovat na Sebuzín.

„Nechceme, aby na nás lidé byli naštvaní, ale aby nás pochopili. Proto nepojedeme po této frekventované trase až do Lovosic, ale otočíme se v Dolních Zálezlech,“ řekl šéf krajské Agrární komory František Loudát.

Traktory pojedou i do centra Mostu
Patnáct traktorů vjede i do centra Mostu. „Budeme lidem rozdávat letáky a na zastávkách u magistrátu a vinárny U Divocha akci vysvětlovat,“ popsala ředitelka mostecké okresní Agrární komory Ludmila Holadová.

Pomalou jízdou chtějí zemědělci protestovat proti plánu vlády, která jim již letos nechce poslat 1,6 miliardy korun za takzvanou zelenou naftu. Zemědělci tedy budou za pohonné hmoty platit stejně jako ostatní.

„To je pořádná rána do vazu. Pro větší pěstitele obilovin, které v kraji máme na 100 tisících hektarech, to je ztráta půl milionu až milion korun,“ poznamenal Loudát.
Zemědělci si stěžují, že stát sice ušetří miliony, ale oni budou mnohem hůře konkurovat producentům ze zemí, kde podpora státu existuje.

„V západních zemích stát i zákazníci chtějí regionální výrobky, Francie je hrdá na masivní dotace zemědělců. Kdysi soběstačné Česko žije z dovozu. Z původních 55 tisíc krav jich v kraji zbylo 15 tisíc, z horských polí jsou louky. Kdysi se k nám dováželo 6 tisíc tun vepřového masa, dnes 200 tisíc,“ dodává Loudát.

Protesty v kraji

Děčínsko a Ústí n. L. – 39 traktorů
Tesco Děčín – směr Ústí n. L. – Povrly a zpět; Tesco Děčín – most Budovatelů – směr Česká Kamenice – u čerpací stanice Huntířov zpět; Libouchce – Jílové – Děčín – Výhov a zpět; Ústí n. L. obchodní centrum Forum – Dolní Zálezly a zpět, pak přes Mariánský most na Sebuzín; náměstí Chřibská – Varnsdorf – Jiřetín a zpět; Šluknov Císařský – směr Rumburk – Mandava a zpět

Mostecko 10 – 15 traktorů a 1 mikrobus
Nájezd od Bečova a Havraně do obchodní ul. v Mostě, ul. Budovatelů, průjezd Mostem na kruhový objezd u zimního stadionu a zpět.

Lounsko – cca 60 strojů
místní trasy tahů a komunikací: Praha – Chomutov, Praha Karlovy Vary, Louny – Most, Žatec – Plzeň

Litoměřicko  – 34 traktorů s vleky
Roudnicko – motorest Krobián – směr Roudnice n.L. – obchvat k Dušníkům a zpět; Hoštecko – Hoštka – směr Litoměřice (Kocanda) zpět na Štětí a zpět; Liběšicko – Úštěk – směr Litomměřice a zpět; Bechlínsko – Krabčice – směr Mělník a zpět; okolí Terezína a Lovosic; Lovosicko – silnice Lovosice směr Most; Mšené Lázně – Budyně n. O. nebo Slaný

Zdroj: http://usti.idnes.cz/