Rubriky
Turisti

Za vyhlídkami Českého Švýcarska

Na dnešním výletě si užijete krásné vyhlídky ze skalních ostrohů i romantická zákoutí v roklích pod nimi v okolí Jetřichovic

Vprvní polovině devatenáctého století začali Kinští, tehdejší majitelé panství v okolí dnešní obce Jetřichovice, zpřístupňovat zdejší hluboké lesní hvozdy a skalní útvary. Hned na několik okolních vrchů a skalních stěn nechali vybudovat schody, lávky, upravit k nim cesty a na vrcholech vystavět dřevěné vyhlídkové altány. Tři vrcholy pojmenovali podle členů své rodiny, a vznikla Mariina vyhlídka, Vilemínina stěna a Rudolfův kámen. A právě tato známá a turisticky oblíbená místa Národního parku České Švýcarsko jsou cílem dnešního výletu.

Tip na výlet
pro milovníky romantických zákoutí
Trasa začíná ve zmíněných Jetřichovicích, obci založené zároveň s hradem Falkenštejn, jenž sloužil k ochraně tzv. České silnice, obchodní stezky spojující Čechy se Saskem a Lužicí. Od informačního centra na zdejším náměstí vede červená značka kolem roubených a hrázděných staveb, míjí bývalou zotavovnu a lesní cestou stoupá mezi skalami až pod Mariinu vyhlídku. Nahoru po schodech vystoupáte na pískovcový hrot k dřevěnému altánu s krásným výhledem od Českého středohoří až po Lužické hory.
Po sestupu cesta pokračuje nádhernou skalní stezkou a zvolna stoupá kolem Tetřeven, což jsou mohutné skalní převisy. Za války byly úkrytem pro obyvatele a v dobách míru stanovištěm lovců, kteří tu číhali na tetřevy. Pokračujte dál až na lesnatý hřeben, kde je odbočka na Vilemíninu stěnu s výhledem na Jetřichovice a Růžovský vrch.

Odtud půjdete dál členitým lesním terénem až k rozcestí Purkartický les s odbočkou na Rudolfův kámen. Odměnou vám bude panoramatický výhled od Zadních skal u Tokáně až k rozhledně Tanečnice ve Šluknovském výběžku.

Až se vrátíte zpět na rozcestí Purkartický les, vydáte se po žlutě značené zpevněné cestě k silnici. Záhy přijdete na rozcestí, kde si můžete vybrat, kudy dál. V případě, že jste do Jetřichovic nepřijeli autem, můžete si bez obav vybírat z obou tras. Pokud jste ovšem autem přijeli, zvolte si druhou variantu trasy, která vás k němu přivede zpátky na náměstí v Jetřichovicích.

Žlutá trasa vede romantickými zákoutími do obce Doubice…

Půjdete-li dál po žluté, čeká vás velmi romantický úsek – úzké schody, dlouhá a místy poměrně těsná skalní rozsedlina a římsy vedoucí po skalním ostrohu k průchodu Viklany a dále k Dvoraně, což je skalní sluj vedoucí až do Doubice. Jste právě v rekreační obci, kde si můžete prohlédnout například klasicistní kostel z let 1811 – 1814 nebo v téže době vystavěnou polozděnou patrovou budovu místní fary. Pokud vás přepadl hlad nebo žízeň, máte tu široké možnosti občerstvení.

Žlutá značka dál pokračuje okolo lidových staveb s podstávkami k odbočce na Spravedlnost, čedičový kopec, z jehož plošiny si užijete výhled až do obce Chřibská, která je cílem této varianty výletu. V minulosti tato obec nebyla sídlem šlechty, ale střediskem obchodu a řemesel, a proto zůstala otevřeným městem bez hradeb. Na obranu měla cech lučištníků. Na náměstí si prohlédněte původně gotický kostel sv. Jiří, z jehož původní stavby se dodnes zachovaly zvony s českými nápisy z let 1460 a 1598.

Cestou z Jetřichovic do Chřibské jste urazili 15 kilometrů. Zpátky domů vás odveze buď autobus z náměstí, nebo vlak z nádraží, které je odtud vzdálené ještě asi tři kilometry.

…modrá značka zase směřuje k Tokáni a hradu Falkenštejn

Odbočíte-li z rozcestí za Purkartickým lesem na modrou značku, přijdete k chatám na Tokáni. Jedná se o hájovnu a skupinu srubů v alpském slohu. V minulosti tu stávala strážnice a útulek pro panské myslivce. Teď objekty slouží k rekreačním účelům a je tu možnost občerstvení.

Dál po modré pokračujte až k rozcestí v zatáčkách, kde se opět připojíte na žlutou a Haťovým dolem budete klesat, až po pravé straně uvidíte zříceninu hradu Falkenštejn. Byl založen v 13. století, poslední zmínka o jeho obydlení je z roku 1457. V roce 1852 ho nechala kněžna Kinská prozkoumat. Ve studni, která se nacházela ve výklenku na jižní straně skalního útesu, se v hloubce 25 metrů našly mince, staré zbraně a zbytky nádob.

Zřícenina není z bezpečnostních důvodů přístupná, a tak se na ni můžete podívat jen zvenčí a pak dál pozvolna klesat po žluté až zpátky do Jetřichovic. Tato trasa měří 10 kilometrů.