Ústecký kraj chce investicemi do cyklotras podpořit turistický a ekonomický rozvoj. Hotový je celý úsek mezinárodní cyklostezky Labe, pokračuje stavba cyklostezky Ohře. Chystá se pánevní cyklotrasa přes hnědouhelnou pánev, cesta dlouhá 105 kilometrů propojí atraktivní místa pod Krušnými horami. Kraj chce pomoci obcím s majetkoprávním vypořádáním a co nejvíce urychlit projektovou přípravu úseků. Novinářům to v pátek řekl hejtman Richard Brabec.
Do výstavby páteřních cyklostezek investoval Ústecký kraj s přispěním dotací z Evropské unie více než 700 milionů korun. „Ústecký kraj má neuvěřitelný turistický potenciál, najdeme peníze na dotažení projektů, které někde visí řadu let na drobnostech. Rádi bych, aby co nejméně tras vedlo po silnicích,“ uvedl Brabec. Kraj chce, aby trasy byly maximálně komfortní a maximálně bezpečné.
Pánevní jezerní, Ploučnice a další
Z cyklostezky Ohře je v regionu hotovo skoro 74 kilometrů, celkově má v Ústeckém kraji 135,5 kilometru. Aktuálně se dokončil pětikilometrový úsek Libočany – Přívlaky a v září bude hotová trasa Litoměřice – Bohušovice nad Ohří. Projektově se připravuje 22 úseků, jejichž stavba by mohla začít v polovině roku 2027.
„Přejeme si, aby většina byla dokončena v roce 2029,“ řekl krajský cyklokoordinátor Pavel Hajšman.
Pánevní cyklotrasa č. 66 je hotová v úseku dlouhém 71,5 kilometru. Unikátní je podle Brabce v celé republice, protože vede kolem elektráren, nabízí pohled do šachty a propojuje významné vodní plochy od Kamencového jezera na Chomutovsku po Miladu na Ústecku.
Jezerní cyklotrasa, která spojuje oblast Máchova jezera s Českým středohořím a Krušnými horami, má nové značení a nové značky pro cyklisty letos postupně přibývají na Lužické a Mandavské cyklotrase a také Severní magistrále, která v Ústeckém kraji prochází národním parkem České Švýcarsko.
Ústeckým krajem prochází také cyklostezka Ploučnice. „Před dvěma lety jsme dělali průzkum přímých ekonomických dopadů cykloturistiky pouze na Děčínsku a bylo to zhruba 50 až 60 milionů korun,“ uvedl cyklokoordinátor Labské stezky Michal Horáček. Úsekem mezi Ústím nad Labem a Děčínem projede ročně okolo 150.000 cyklistů. Nejčastějšími zahraničními cyklisty jsou Němci a Poláci.
Kraj podporuje výstavbu zázemí pro cyklisty, obce mohou čerpat z programu na oživení cestovního ruchu skoro 39 milionů korun. „Zkušenost z cyklostezky Labe je taková, že pokud je dobrá infrastruktura, rozvíjí se služby a s nimi i celý region,“ uvedl Hajšman.
Zdroj: decinsky.denik.cz