mariina vyhlídka_alesoTuristé v Českém Švýcarsku by měli zpozornět, mezi Kyjovskou přehradou a Doubicí v Českém Švýcarsku se těží smrky. Kvůli tomu se lesní stezky vedoucí od přehrady k takzvané První bráně používají k přesunu techniky a převozu dřeva. Cyklisté tak na stezky nemohou vůbec, cestám by se ale měli vyhýbat i pěší.

Vedení národního parku doporučuje využít souběžnou komunikaci z Kyjova do Doubice.
„Cesty se tu už v době, kdy ještě neexistoval národní park, budovaly právě kvůli tomu, aby lesáci mohli o les pečovat. A k tomu slouží primárně i dnes, jejich turistické využití je vlastně něco navíc,“ říká mluvčí národního parku Tomáš Salov s tím, že ale správa parku těžbu dřeva plánuje jen na zimu.

V dubnu, kdy znovu začne hlavní část turistické sezony, těžební práce ustanou a podle Salova nechá správa parku opravit poničené cesty tak, aby vyhovovaly turistům jak pěším, tak těm na kolech.

„Samozřejmostí je úklid cest a jejich zpevnění. Na některých místech to bude třeba čedičovou drtí, poté jemným jílem a pískem. Při zahájení nové turistické sezony už bude všechno hotové,“ ujišťuje Salov.

Těžba smrků má prosvětlit lesy
Cílem výběrových lesnických zásahů není vymýcení stromů, ale přeměna umělých smrkových monokultur na lesy, které mají být ve zdejší přírodě přirozené.

„Smrkové monokultury se tu v minulosti zakládaly kvůli rychlé produkci dřeva. Ale nejen, že tu nejsou původní, smrk je horská dřevina, a tak se pro něj pískovcová oblast ani nehodí. Plus navíc kdybychom smrky nekáceli, mohl by je napadnout lýkožrout, a to by mělo devastující účinky na celý park,“ řekl Salov.

V oblasti, kde se kácí, se podle něj les prosvětlí, což podpoří růst pro park přirozených dřevin, jako jsou buk, javor nebo bříza. „Tam, kde zcela chybí, pak nastupuje ke slovu umělá výsadba,“ doplnil mluvčí.

Autor: Alice Klaubenschalková
Zdroj: http://usti.idnes.cz/