Rubriky
Zprávy

Co s Dopravním podnikem? – část 2.

autobusak_alesoV posledních deseti letech Dopravní podnik charakterizuje nejen redukce služby pro obyvatele města. Je to určitě i snaha zbavit se zbytečných starostí. Kdysi firma spravovala parkovací automaty, dnes se o ně stará s úspěchem městská policie a služba funguje i lépe. Kdysi firmě patřila část zastávek, které musela na vlastní náklady udržovat, dnes se o všechny zastávky stará majetkový odbor města. Zhruba před dvěma lety po neúspěchu soutěže na kraji, si management zjednodušil život i v městské dopravě. Vedení firmy přesvědčilo představenstvo a přes většinu kolegů v zastupitelstvu města si nechalo schválit redukci činností pouze na veřejnou dopravu pro město Děčín. Už nemůže soutěžit o službu jinde, např. na kraji. Pro firmu to znamená zjednodušení práce, neboť nemusí být nastavená na soutěže v konkurenčním prostředí mimo Děčín. Současně to ale znamená, že nemusí být konkurenceschopná ani v Děčíně.

Zajímavé výdělky byly před deseti lety z vedlejší činnosti Dopravního podniku jako je benzínová pumpa s myčkou, lakovna, opravárenská dílna i zájezdová doprava. K podpoře firmy město v minulém volebním období zavedlo využívání benzínové pumpy a opravárenské kapacity i pro úřad Magistrátu města, za což se platí tržní cena. Přes snahu města pomoci vedlejším činnostem dopravního podniku, je tam rozpoznatelná stagnace, výkony spíše klesají. Určitě i díky konkurenci efektivnějších soukromých provozovatelů.

Slabinou je i využívání nemovitého majetku firmy. Pamatuji si ještě ten šok, když jsem před lety navštívil velkou nevyužívanou správní budovu z 80. let. Doporučuji radě města jí navštívit. Pro řadu městských institucí vhodný objekt, který je stále už skoro dvacet let z větší části prázdný, přesto se vytápí a udržuje.

Sám mám špatnou zkušenost se službou autodopravy, která sice po technické stránce fungovala skvěle s výbornými řidiči i organizátorem doprav pan Kristkem. Bohužel špatně to fungovalo jako komplexní služba. Pokud si pronajmete autobusy od Dopravního podniku na cesty do Saska, v následujícím roce dostanete od německého finančního úřadu dopis, že máte uhradit silniční daň v Německu. Bylo mi následně řečeno, že kalkulace silniční daně do ceny není starostí dopravce. Stěžoval jsem si na tento přístup i na valné hromadě v radě města, myslím si ale, že tento zmetek funguje dál. Není se co divit, že spolky a sportovní organizace z Děčína raději jezdí s jinými dopravci.

Dopravní podnik občas navrhuje i zajímavé provozní „nápady“, které jsou diskutabilní. Minulý rok se zavedl systém vláčku. Navečer po 20. hodině o víkendu se sjedou všechny linky v jednu dobu, aby cestující mohli přestoupit. Výsledkem ale je, že nikdy nevíte, který autobus je první a který poslední, nečekají na sebe, protože už tři za sebou stát nemohou. Přestup je celkem obtížný ne-li nemožný, sám jsem si to vyzkoušel. Pro páteřní dopravu z Děčína do Podmokel ve večerních hodinách, kde obvykle jezdil autobus každou chvíli, znamenalo opatření redukci spojení na dvě až tři za hodinu, což nové klienty určitě nepřineslo. Také ne vždy sedí internetové jízdní řády s jízdními řády na zastávkách, což mate zejména mladé lidi….

Firma má za sebou i starou kauzu z doby před pěti lety, kdy si řidiči „pět let“ brali část tržeb. Škoda byla celkem alarmující, přes dva miliony korun. Bohužel ani tento případ neznamenal zásadní diskuzi nad fungováním firmy do budoucna.

Firma ve svém vývoji ustrnula a chce novou energii. Mnohé je v ní zacykleno politickými vztahy, najít odvahu k řezu se asi nepovede. Redukcí služeb se ale může vylít z vany voda i s dítětem. Osobně si myslím, že Dopravní podnik by měl soupeřit o svou užitečnost a přebírat činnosti od města. V pohodě by zvládl převzít službu veřejného osvětlení i část komunální údržby města. Pak by mělo i smysl ho udržet. V minulých letech několikráte padly návrhy na prodej Dopravního podniku „investorovi“ a vždy to bylo odmítnuto. Pokud se podnik rozvíjel, mělo to i logiku. Byl jsem vždy zastánce fungování komunálních firem. Vše má ale své meze. Služba musí být dostatečně konkurenceschopná a kvalitní. Pokud by město rozhodovalo „tržně“, jak se občas snaží, např. v rušení nočních autobusů, pak by firma městský podnikem už dávno nebyla.

Ing. Vlastimil Pažourek,
předseda klubu HNUTÍ NEZÁVISLÝCH ZA HARMONICKÝ ROZVOJ OBCÍ A MĚST v Děčíně.