Rubriky
Zprávy

Otevření D8 mohou po dokončení oddálit aktivisté, připouští šéf stavby

Na dálnici D8 přes České středohoří stále zbývá zprovoznit 16,4 kilometru. Nejtěžší úseky stavbaře čekají u Řehlovic a v místě sesuvu. I tak je podle Františka Zukersteina z Ředitelství silnic a dálnic reálné, že do Vánoc se bude po dálnici jezdit – pokud ovšem dostane povolení k předčasnému užívání.

D8 most_aleso„Objem prací, který nás ještě čeká, je obrovský. Termín dokončení je napnutý, ale zvládnutelný,“ říká vedoucí technické dozorčí správy Ředitelství silnic a dálnic pro dálnici D8 František Zukerstein.

Nedokončený dálniční úsek je 16,4 kilometru dlouhý. Kde vás čeká nejvíc práce?
Náročných míst je několik a jako první zmíním úsek, jemuž pracovně říkáme kritická cesta. Jde o činnosti související se sanací sesuvu, který téměř dokončenou dálnici zavalil v roce 2013. To je s ohledem na požadovaný termín dokončení nejožehavější část.

Z jakého důvodu?
Jsou před námi obrovské kubatury, které se musejí zpracovat, ať už jde o betonáž podzemních záchytných lamelových stěn, nebo odvozy desítek tisíc kubíků sesutých hmot. Teprve pak si můžeme dovolit odklízet sesuv přímo z tělesa stavby, abychom zjistili, v jakém stavu dálnice vůbec je a jak pokračovat dál. Předpokládám, že to bude v jarních měsících.

Intenzivně se také pracuje u Řehlovic. Co zbývá dodělat tam?
Tento téměř kilometrový úsek u Řehlovic představuje druhý velký balík prací. Kvůli nálezu jiných horninových systémů, než jaké předpokládaly geologické průzkumy, zde byla potřeba zajistit svahy proti sesutí. V říjnu a listopadu jsme vybudovali velkou pilotovou stěnu, která má dnes v základu 240 pilot dlouhých 18 až 20 metrů a o průměru 1 200 milimetrů. Zbývá je zajistit příčnými betonovými prvky a pak se už můžeme pustit do konstrukce tělesa dálnice.

Rozestavěná je také řehlovická křižovatka. Jde o obtížnou stavbu?
Myslím, že vlastní dokončení této křižovatky zvládneme bez potíží. Mezi Ústím a Teplicemi se zatím jezdí jen po jedné straně křižovatky, na druhé straně musíme opravit jeden most, druhý pak vybudovat nový. Podle našich zkušeností však s těmito stavbami problém nebude. Stejně tak nebude komplikací zprovoznění tunelů Prackovice a Radejčín včetně propojovacího mostu, jehož pravá část je před dokončením a na levé svařujeme ocelovou nosnou konstrukci, pak přibude železobetonová mostovka.

Zbytek stavby už komplikace nepředstavuje?
Domnívám se, že ne. Rychle jdou i dokončovací práce, jako je oplocení, dopravní značení nebo instalace svodidel. Budeme však také muset dát do kupy veškerou inteligenci tohoto úseku dálnice. S ohledem na tunely, sesuv a další okolnosti včetně počasí je zde dost veličin, které budou dispečeři za provozu sledovat. Všechno se musí namontovat, odzkoušet a dopravit na dispečink v Řehlovicích.

Co podle vás může termín dokončení dálnice ohrozit?
Podle objemu prací je termín dokončení napnutý, ale reálný. Přesto jsou zde určitá rizika. Záležet bude například na tom, jak pružně budou projektanti reagovat na případné změny vynucené okolnostmi. Pokud nějaké nastanou, tak musí projektanti výpočty prověřit, že je to buď v pořádku a nic se měnit nebude, nebo že je potřeba nové technické řešení. A to pak může trvat týden nebo dva, a to je dlouhá doba. Není to jen o buldozerech a betonárkách, je to inženýrské dílo, které není jednoduché.

A co případné průtahy ze strany ekologických aktivistů, kteří v souvislosti s dálnicí podali už téměř 30 žalob?
Z toho mám osobně velké obavy. Potíže ze strany nevládních organizací mohou nastat například ve chvíli, až bude dílo stavebně hotové a my budeme žádat o předčasné užívání, protože kolaudování stavby bude na programu dne až později. Je možné, že v tom obrovském množství dat, podmínek a výjimek se najde něco, co bude napadnutelné. Je ale vysoká pravděpodobnost, že po stavební stránce i stránce provozní inteligence bude dálnice do konce roku připravená k provozu.

Autor: Michal Dvořák
Zdroj: http://usti.idnes.cz/