Rubriky
Zprávy

Tři nové trasy pro D8. Ministr dopravy upřednostňuje tu zavalenou

D8 vysatvba Dobkovičky září 2010_alesoMinistr dopravy Antonín Prachař nechce připustit jinou variantu trasy dálnice D8, než tu, na které staveniště loni v červnu zavalila po vydatných deštích zemina z kopce Kubačka. MF DNES přináší možnosti, jak se nebezpečnému místu vyhnout a silnici do Německa dokončit.

Experti na životní prostředí probírají plány, jak by dálnice D8, jež má spojit Prahu s Ústím nad Labem a Německem, překonala rizikový bod na labském úbočí v Českém středohoří.
Už někdejší ministr dopravy Zdeněk Žák nařídil svým úředníkům, aby kromě plánu na obnovu loňským mohutným sesuvem zničené dálnice hledali náhradní trasu. Přesto jeho nástupce Antonín Prachař mluví jinak. „Neumím si představit, že bychom teď řešili změnu trasy,“ řekl ve čtvrtek po návštěvě zavaleného místa.

Svůj postoj zdůvodnil tím, že územní řízení v koridoru nové trasy by zabralo až dvanáct let. „A nemůžeme se chovat tak, že na všechny peníze zapomeneme a budeme hledat jinou variantu,“ dodal ministr k dálnici, která má být dokončena do roku 2015.

Tyto úmysly jsou však do velké míry závislé na tom, co o situaci v terénu nad dálnicí řeknou geologové. Plán totiž může vyjít pouze v tom případě, když vozovku udrží na suťovém svahu hluboko zapuštěné piloty. A to je nejisté. V případě, že geologové Prachařovu variantu odmítnou, bude mít ministr podle informací MF DNES k dispozici tři možnosti.

Trasy, které navrhují experti na životní prostředí, se příliš neliší od těch, které obcházejí masiv vrchů Kubačka a Kletečná po suťovém svahu nad řekou Labe. Dálnice by však nevedla po úbočí Kubačky, ale skryla by se do 1,2 kilometru dlouhého tunelu.

Na stole je také deset let starý návrhu, který využily Děti Země ke kritice nynější trasy. Dálnice D8 by se narovnala a tunel o délce 3,4 kilometru by vedl dále na západ od současné trasy, přímo pod vrcholem Kubačky.

Nejlépe připravená je pak varianta, kterou plánovala ještě v roce 1995 projekční firma VPÚ. Doporučovala trasu známou pod názvem „koridor A“, která by využila už dokončenou část dálnice přes Středohoří z Lovosic do Bílinky, pak by nezabočila směrem k rizikovému svahu u Labe, ale vedla by dále okolo Velemína a pokračovala tunelem pod horou Kletečná o délce 2,2 kilometru.

Autoři: Petr Holub, Tomáš Kassal
Zdroj: http://usti.idnes.cz/