Rubriky
Zprávy

V Děčíně přibývá přípravných tříd. Individuální přístup potřebuje čím dál více předškoláků

skolak_alesoV Děčíně je čím dál více přípravných tříd pro předškoláky. Slouží hlavně sociálně nebo kulturně znevýhodněným dětem. Individuální přístup jich ale potřebuje čím dál více. V přeplněných školkách ale na zvláštní potřeby dětí mají učitelky málokdy čas.

Přípravná třída pro předškoláky na Základní škole Dr. Miroslava Tyrše v Děčíně funguje už několik let. Kromě kulturně a sociálně znevýhodněných dětí se tu snaží věnovat i těm, kteří mají vadu řeči.

„Přijdou sem děti, co jsou po odkladu, protože měly nějaký hendikep, proto nemohly jít do školy. Většinou je to nějaká řečová vada. V tomhle počtu je možné s nimi lépe pracovat a více se jim věnovat,“ vysvětluje učitelka Kamila Broučková.

 

O přípravných třídách natáčela redaktorka Iva Zítková  – PŘEHRÁT

 

Předškolní příprava přitom nechce nahrazovat mateřské školy. Těch je ale nedostatek a učitelkám zabere nejvíce času péče o nejmenší děti. Individuálně připravovat předškoláky se speciálními potřebami nezvládají.

„Slyšíte hluk za mnou. V tomhle dělat logopedickou přípravu je podstatně složitější. Můžeme k tomu využívat jen odpolední nebo brzké ranní činnosti,“ říká učitelka z mateřské školy na Starém Městě Alena Jahodová.

Ředitelka základní školy, pod kterou tato školka patří, se proto letos rozhodla otevřít přípravnou třídu.

„Začali jsme se o přípravné třídy zajímat proto, že na sídlišti, kde je naše škola, je velké množství rodin ze sociálně slabého prostředí a děti nedochází do naší mateřské školy. Proto jsme si je přes léto vytipovali, umístili v naší škole a očekáváme, že jejich vstup do první třídy bude bezproblémový,“ věří ředitelka Iva Košková.

Se svým kolegou ze školy Miroslava Tyrše se shodují, že by uvítali, kdyby bylo předškolní vzdělání povinné, pokud rodiče pobírají sociální dávky.

„Určitě bych byl pro, mám leckteré zkušenosti ze zvláštní školy, kde jsem pracoval deset let. Docházka některých dětí byla problematická. Jeden rok se zavedlo striktně, že pokud dítě nebude chodit do školy, nahlásí se to na odbor sociální péče, že dítě má tolik a tolik zameškaných hodin a rodič nemá nárok na sociální dávky. V ten moment byla stoprocentní docházka. Pak se to zrušilo kvůli diskriminaci lidských práv,“ říká Jiří Brouček.

Ředitelé hlásí záškoláky i dnes. Jinak jsou ale bezmocní. Míst je v přípravných ročnících málo, i když každý rok přibývají nové. Znevýhodněných dětí nebo těch se speciálními potřebami je ale stále víc.

Autor: Iva Zítková
Zdroj: www.rozhlas.cz/sever